Dag Afrikaaa, I"m gonna miss you! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingrid Tunteler - WaarBenJij.nu Dag Afrikaaa, I"m gonna miss you! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingrid Tunteler - WaarBenJij.nu

Dag Afrikaaa, I"m gonna miss you!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier is dan mijn allerlaatste reisverslag. In ieder geval van deze reis want ik hoop er nog veel meer te kunnen maken!

De afgelopen week is veel gebeurt hier. Zo heb ik 3 nachten in de township geslapen waar ik ook werk. Dat was een bijzondere ervaring. Ik sliep samen met Elise uit mijn groep bij miriam en haar man en 3 kleinkinderen. Ze hadden 3 kleine slaapkamers, eenbadkamer, woonkamer en keuken. Zij hebbm het dus redelijk goed. Elke avond kregen we milliepap te eten, wat smaakt naar sour creme en een onwijs rare textuur heeft. Ik kon het alleen door m'n keel krijgen met water. Ik kon moeilijk zeggen dat ik het eigenlijk niet te eten vond. De eerste avond kwam haar dochter op bezoek met vrienden om te oefenen voor zingen in de kerk.
Wat onwijs mooi was dat, Elise en ik waren er helemaal stil van. De tweede avond hebben we de hele avond spelletjes gedaan met de kleinkinderen, wat onwijs lief en grappig waren die.
Miriam heeft een soup kitchen. Zo maakt ze soep voor IhKaya le themba, een soort van naschoolse opvang. Maar ze maakt ook soep voor mensen met hiv en in het arme gedeelte van de sloppenwijk. En donderdag avond hebben wij haar geholpen met het uitdelen van de soep. Samen met een enorme pan soep en heel veel brood zijn we de berg opgeklommen. De mensen uit de buurt ruiken van afstand al als de soep er is. Dan komen ze met bakjes aangerend en roepen ze soup soup!
Ze doet dit nu 2 dagen in de week maar zou het liefst elke dag soep willen uitdelen. Alleen heeft ze het geld er ook niet voor, en daarnaast moet ze elke keer zelf met die pan de berg op lopen wat erg zwaar is. En ze is al op leeftijd. Ze vertelde ons dat ze een bepaalde container wilde kopen voor de soep zodat ze die kan rollen.
Haar werk en wat zij vertelde heeft veel indruk op mij gemaakt daarom besloot ik haar te doneren. Ik heb haar 120 euro gegeven waarmee zij daarvan een maand soep kan uitdelen. En samen met Elise hebben we nog geld bij elkaar gelegd zodat ze een container kan kopen. Toen we dit aan haar gaven was ze zo ontroert. En wij daardoor ook. Maar ze verdiende het!

Donderdagmiddag hadden we een sessie met de de jongens van de highschool. Aangekomen in hun clubhuis waren alle stoelen weg. Ingebroken voor de 4e keer in korte tijd. Je zou zeggen ag het zijn maar stoelen. Maar voor die jongens betekent het veel. Zij zitten daar juist om van de straat te blijven en zo niet in de criminaliteit te komen. En toch zien ze het op deze manier. Zaterdag ben ik met de coördinator van het clubhuis naar een office center geweest en heb ik nieuwe stoelen voor het clubhuis gekocht. Vanmiddag zal het voor de boys dus en grote verrassing zijn!

Vrijdag was mijn officiële laatste dag op mijn schooltje. Sophia de principel van de school wilde ons een onvergetelijke laatste dag bezorgen. Nou dat is gelukt hoor! Ze had traditionele kleding voor ons klaarliggen. Daar hebben we de hele dag in rondgelopen. De gele dag moesten we alles in traditie doen. Zo moesten we met tonnen op ons hoofd lopen en in stijl dansen. De kids kwamen natuurlijk niet bij van het lachen. Blijkbaar wist de hele buurt er van want er stonden Wel 100 mensen rondom de school om een kiekje van ons op te vangen en fotos te maken. Heel grappig was dat. Het was de beste laatste dag die je kan hebben!

Elise en ik hadden contact gehad met de kleinzoon van Miriam want we wilden graag naar de kerk. Zondag (gister) zijn we naar hun kerk geweest. Miriam was zoo verrast want ze wist van niks. Miriam kwam aan woord en vertelde over ons. Dat er bij haar hadden geslapen en dat we haar geld gedoneerd hadden. Dat was heel emotioneel. Maar de hele buurt had ons daarna gezegend en beschouwde ons als engelen daarna. Het was echt een heel bijzondere ervaring!

Na 3 maanden Swaziland, Mozambique, Botswana, Zimbabwe, Zambia, zuid afrika,Ncp, Manzini, chickendust, lidwala, victoria Falls, krugerpark, Tofo beach, Kaapstad, imizamo yethu, houtbaai, tafelberg, v&a waterfront, lions head, groot constancia, jelly tots, sharkdiving, St. Lucia, Durban, wild coast, port Elizabeth, tsitikamma, bungeejump, en alle andere dingen die ik gedaan heb en na alle lieve kindjes en mensen die ik ontmoet heb, is dan nu echt mijn allerallerallerlaatste dag aangebroken. Wat heb ik een onwijs leuke , toffe en bijzondere 3 maanden gehad. Dit zal ik nooit vergeten! En nu kan ik zeggn dat ik het Afrika virus heb opgelopen!

Bedankt allemaal voor het lezen en hopelijk tot mijn volgende reis en weer in Nederland natuurlijk!

Liefs X


Waaaa ik wil nog helemaal niet naar huis!!

  • 28 Juli 2014 - 10:46

    Wieteke:

    Uit je hele verslag blijkt dat je inderdaad het afrikavirus hebt opgelopen. Dat betekent vooral dat je het goed hebt gehad. En 1 troost: je kunt altijd nog eens terug...
    Maar nu eerst weer afkicken en de nederlandse cultuur met nieuwe ogen bekijken. Ook dat kan leuk zijn.
    Ik vond het hartstikke leuk je verslagen te lezen! Dank je wel.
    Goede reis naar huis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1626
Totaal aantal bezoekers 5798

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Kruger to Cape

Landen bezocht: